Edvin Klasson og Galata

Foto: Mokasser

 

Hvordan finner man frem til potensielle produsenter, og hva er den beste måten å gå frem på om man ønsker å se møbelet sitt satt i produksjon? Edvin Klasson kom i kontakt med Mokasser gjennom bekjente og anbefaler aktivitet på Europas møbelmesser som fint startpunkt.

 

Både nyutdannede designere så vell som mer erfarne i bransjen møter problemstillingen, og kontakt med produsenter som tror på designet ditt og er interessert i å produsere det er en nødvendighet om man ønsker å arbeide som produkt- eller møbeldesigner. Men hvordan ser veien fra idé til ferdigprodusert produkt ut? 

Edvin Klasson er utdannet Industridesigner fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo samt Hochschule für Gestaltung i Offenbach og Universitetet i Oslo, og lanserte Galata i 2017. Galata er en sjarmerende ottoman produsert av Mokasser, med klare funksjonelle egenskaper og et gjenkjennelig og estetisk ytre.

Ottomanen som møbel har sin opprinnelse i Tyrkia, og ble introdusert på det Europeiske markedet sent på 1700-tallet. I følge Klasson selv er Galata inspirert av 1800-tallets design, men med et lettere uttrykk og nettere utseende. Den kompakte og symmetriske møbelkroppen ender i lange frynser mot bakken, som en manet eller et annet sjødyr, og har tynne bein som går parallelt med frynsene. Dette gir Galata inntrykket av å nærmest sveve over bakken, og et lett og luftig utseende.

– Bakgrunnen til Galata var et ønske om å forene før-modernistiske stiler med kontemporær skandinavisk design og ytterligere utnytte de enorme mengdene med tekstiloverskudd som blir igjen etter møbelproduksjon. Kort fortalt, sier han. Ettersom setet er polstret med overskuddsmateriale fra Mokassers øvrige møbelproduksjon blir hver Galata unik, både når det kommer til struktur og tekstilegenskaper. 

(Artikkelen fortsetter under bildet).

 

Doga-pris og kontakter

I januar mottok Klasson og Galata Doga-merket for design og arkitektur 2018, og fikk blant annet skryt for nytenkning rundt gjenbruk av overskuddsmateriale, muligheten for flatpakking og bruken av nordiske materialer. Juryen sa også; " Juryen falt for det åpenbare overskuddet i Galata. Her er overskuddsmaterialet fra Mokkasser gjenskapt og gitt nytt liv i en vakker og nyskapende form, som er både vennlig og litt mystisk samtidig, men også selve møbeldesignet oser av lekelyst og overskudd. Eller som et jurymedlem sa det: Denne skammelen har humor".

Klasson kom i kontakt med Mokasser gjennom noen bekjente, da han trengte hjelp til å egenprodusere et annet møbel, og hadde behov for å snakke med noen med produksjonskompetanse i Norge.

– Prosjektet gjorde at jeg fikk bedre innsikt i Mokasser, hvordan de jobbet og hvilke krav de hadde til nye møbler, som jeg igjen brukte som basis for å skisse nye produkter som jeg pitchet inn til dem, sier han. – Galata var det andre produktet jeg tegnet for Mokasser, og er på mange måter et resultat av det første der jeg fikk bedre kjennskap til produksjonsprosessene og mulighetene som lå i disse.

– Hva er dine beste råd til designere som ønsker å komme i kontakt med mulige produsenter?
– Å skape en relasjon der man har møtt produsenten ansikt-til-ansikt er uvurderlig. Be om et møte og/eller besøk produsenten der produsenten er om det er mulig. Dette vil gi en økt forståelse av helheten i det de driver med. Det beste tipset for å komme i kontakt med et bredt spekter 
av produsenter nasjonalt og internasjonalt er å stille ut egne prototyper på møbelmessene i Stockholm, Köln og Milano, for å nevne de største. Et godt sted å starte er Stockholm som er mindre og mer fokusert på Skandinavia med tanke på publikum, presse og produsenter.

Designers Saturday er opptatt av å løfte frem unge og nyutdannede i bransjen. Under DS 2019 er det planlagt speed-dating på søndagen, der produsenter og bedrifter har mulighet  til å headhunte unge designere. 

edvinklasson.com